Skip to content

De Andalusische droom

16/12/2009

Vanaf maandag 14 december zendt VTM de Spaanse variant uit van de Italiaanse droom. Na ‘De Italiaanse droom’ is het dus nu tijd voor ‘De Andalusische droom!

Negen Vlaamse koppels jagen allen dezelfde ‘Andalusische droom’ na: namelijk voor één jaar gratis een B&B uitbaten in Andalusïe!
Het decor is het historische dorpje Osuna, goed voor bijna 18.000 inwoners. Het dorpje is gelegen in de driehoek Sevilla, Córdoba, Málaga. Net buiten het dorpje ligt Casa Zarzarossa, een groot huis op een heuvel in Moorse stijl met een zwembad en een schitterende Moorse duiventil (de zgn. palomar) met een toren die een prachtig uitzicht biedt over de streek.

Hier zullen de kandidaten via allerlei opdrachten een afvalrace aangaan tot uiteindelijk het meest geschikte koppel overblijft. Dit jaar heeft VTM de spelregels veranderd. Er is minder toeval in het spel, zegt de presentatrice Francesca Vanthielen. ‘Dit jaar beslist een raad van wijzen (de zgn. consejo) uit het stadje Osuna telkens welk stel er naar huis moet en wie uiteindelijk wint. De nadruk ligt op die manier veel meer op integratie. Daarom slapen de koppels ook bij gastgezinnen. ‘ In tegenstelling tot vorig jaar waar het winnend koppel in de mogelijkheid gesteld werd om het B&B pand achteraf te kopen is dit in ‘De Andalusische droom’ niet meer mogelijk. Het Andalusische droomobject kan wel nog gehuurd worden. ‘Droom te koop’ wordt ‘droom te huur’ dus!

‘De zoveelste afvalrace-format’, zie ik je al denken alhoewel de betrokkenheid en inspraak van de dorpsbewoners in het hele gebeuren het –naar mijn mening- wel interessant maakt. De dorpsbewoners zijn in dit geval bemoemd tot rechtvaardige rechters!

De eerste aflevering maakte al snel duidelijk dat de klemtoom bij velen op het droomgedeelte ligt. De meerderheid sprak toch al 5 woorden Spaans, bediende zich van bijbels, castagnetten, flamencojurken en desmeer om hun affiniteit met de streek en zijn bewoners duidelijk te maken.

Het verwondert me steeds hoe weinig voorbereid toekomstige emigranten aan hun droom beginnen. ‘De Andalusische droom’ werd voor 2 koppels op het einde van de eerste aflevering al dadelijk ‘Ik vertrek’.

‘Streng maar rechtvaardig’, remember?

Ben je geïnteresseerd in meer emigratieverhalen surf dan naar: http://www.andaluciavastgoed.be/nl/emigreren/getuigenissen-expats

Ons eigen emigratieverhaal kan je lezen onder ‘Ons verhaal’

Veel lees- en kijkplezier! (Maandag VTM 20.40u)

8 reacties leave one →
  1. 16/12/2009 8:27 pm

    Vandaag de eerste aflevering van “De Andalusische Droom” gezien. Tot mijn grote vreugde doet één van mijn favoriete voormalige gasten en haar zusje mee, Hilde en Lena. Als er iemand is die het tot het einde van dat programma kan maken zijn zij het wel, de kennis van het Spaans hebben ze in ieder geval al voor op alle anderen. Hup hup meiden! Voor de rest hoop ik dat de realiteit op het einde van het programma niet al te veel pijn gaat doen!

  2. 16/12/2009 9:42 pm

    Hallo Vanessa,

    De twee zussen – voor zover ik de deelnemers al uit mekaar kan houden-hadden inderdaad gevoel voor humor. Ik zal er komende maandag extra op letten!
    Hoe is het verder met jouw Andalusische droom in Lújar?

    Un saludo,
    Gerardo

    • Nadine permalink
      08/01/2010 9:17 pm

      Hey Vanessa, ik vind de zusjes ook ongeloofelijke madammen. Mijn voorkeur gaat uit naar Tamara en Stef. Is ook een vrouw met ballen zoals ze zich zelf omschrijft. volgens mij gaan zij dit winnen. Wat vind je van de andere koppels??? Nadine

      • Vanderbruggen permalink
        26/02/2010 12:39 pm

        Ik vind dat het verkeerde koppel dit jaar heeft gewonnen.
        Zij hebben steeds samir en echtgenote afgebroken, wat je niet doet.
        Ook hebben zij (vooral de vrouw) dat zij het moeilijk gaan hebben daar al hun kinderen niet mee gaan en ook dat zij het niet ziet zitten.
        Wegens hun ouderdom gaan zij het veel moeilijker hebben om zich aan te passen.
        Ik ken de spaanse en andalusische mentaliteit, daar ik met een andalusier van Coria getrouwd was.

  3. 27/12/2009 10:59 pm

    Super leuk programma!!!

  4. Buttiens Kris permalink
    03/02/2010 10:14 am

    Wij zijn in Osuna geweest enkele weken geleden.Osuna is een grote stad waar je meestal in file moet doorrijden.Op tv werd het veel mooier afgeschilderd dan in het echt.Osuna is gelegen ongeveer 90km van Cordoba en Sevilla en 125km van Malaga.De eerte man die ons tegen hield in de file,was Gerrit ,een belg die daar al 25 jaar woont en meegewerkt heeft aan het programma De Andalusische Droom.Die wist ons te vertellen dan de eigenares van die B&B niemand minder is dan Dani Klein van Vaya Con Dios.De winnaars zijn voor ons ook al bekend,maar dat wil ik hier niet vertellen.Wat ik wel kan vertellen is dat de B&B open gaat in maart en zeer mooi is.Over Osuna en de streek zelf kan ik zeer kort vertellen:behalve olijfbomen is er totaal NIKS te zien.Zelfs geen natuur.Het programma zelf is volgens mij afzetterij.Het eerste jaar mogen de winnaars het gratis uitbaten.Het tweede en derde jaar hebben ze de mogelijkheid om het te huren.Het volgende jaar kunnen ze de B&B kopen.Maar wie de mogelijkheid heeft om tussen de 500 en 700.000 euro (minimum) te betalen,die gaat volgens mij een B&B kopen in een streek waar iets te zien is en waar ze zelf niet moeten aan verbouwen.Ik wens de winnaars in ieder geval zeer veel succes,want ze gaan het nodig hebben.

    Competa-liefhebber Kris.

    • Sarah permalink
      10/05/2010 4:01 pm

      Het is er totaal niet afgewerkt vind ik het persoonlijk.
      Idd op tv werd het veel mooier afgebeeld dan in het echt.
      Maar de mensen zijn daar fantastich. En zeer gast vrij.

    • HILDE BEX permalink
      25/05/2010 8:19 pm

      Geachte Kris,

      Ik sta verwonderd over wat u schrijft over Osuna. Osuna is een monumenten stad met één van de mooiste straten van Europa, Calle San Pedro vol met Barok façades. Er zijn ongeveer 24 monumenten zoals La Colegiata, Monasterio de la Encarnacion, etc…
      Osuna ligt op de route Washington Irving.
      Vanuit Osuna kan u de route van de witte dorpen doen.
      In Osuna en verschillende dorpen van de omgeving zijn er heel wat lagunes interesant voor mensen die geïnteresseerd zijn in ornithologie.

      Zo kan ik nog uren schrijven over Osuna en zijn ligging. Ik kan het gewoon niet geloven dat iemand zegt dat er hier niets te zien is. Ik woon in een dorpje op 17 km. van Osuna al bijna 9 jaar en heb nog heel wat te bezoeken.

Geef een reactie

